เริ่มกันที่ปัญหาเรื้อรังของผู้นำเข้ารถยนต์อิสระที่เกิดจากภาครัฐปรับเปลี่ยนวิธีการและขั้นตอนการสำแดงราคารถยนต์นำเข้า ส่งผลทำให้ต้นทุนเพิ่มสูงขึ้น อันเกิดจากในปีพ.ศ. 2560 ที่ผู้นำเข้ารถยนต์อิสระสำแดงราคารถยนต์เท็จเพื่อหลบเลี่ยงการเสียภาษี แม้ว่าเมื่อช่วงต้นปี 2561 กรมศุลกากรได้มีการผ่อนคลายด้วยการให้ผู้นำเข้ารถยนต์อิสระใช้ฐานข้อมูลราคาซื้อขายรถยนต์จากต่างประเทศ และค่าใช้จ่ายทางการตลาดของรถยนต์แต่ละยี่ห้อ แทนการแสดงหลักฐานใบขนส่งสินค้าขาออกจากประเทศต้นทาง ขณะที่สมาคมผู้ขำเข้าและจำหน่ายรถยนต์ใหม่ได้มีการเข้าไปเจรจาและประสานงานกับหน่วยงานภาครัฐ เพื่อสร้างความรู้และความเข้าใจในการปฎิบัติงานของทั้ง 2 ฝ่ายให้มีความชัดเจนมากขึ้น ส่งผลทำให้เกิดปัญหาต่างๆได้รับการแก้ไขได้อย่างถูกต้องและรวดเร็ว โดยเฉพาะเรื่องขั้นตอนการตรวจสอบผลิตภัณฑ์สำหรับการจัดเก็บภาษีรถยนต์ของสำนักงานมาตรฐานผลิตภัณฑ์อุตสาหกรรม (สมอ.) หรือปรับเปลี่ยนการเก็บภาษี
ที่มา: หนังสือพิมพ์ ดอกเบี้ยธุรกิจ วันที่ 9 มกราคม 2562
Nissan’s Saudi Arabian business partner said his company helped the automaker resolve a dealership dispute and pave the way for a joint venture in justifying $14.7 million in payments now under scrutiny by Tokyo prosecutors in the investigation of ousted Chairman Carlos Ghosn.A company controlled by Khaled Juffali, the scion of a powerful business family and chairman of one of the kingdom’s biggest conglomerates, E.A. Juffali & Brothers, defended Ghosn in its first public statement since Tokyo prosecutors re-arrested the embattled executive Dec. 21 on suspicion of improperly shifting personal investment losses to the Japanese automaker.“The $14.7 million in payments over four years from Nissan Motor Co. were for legitimate business purposes in order to support and promote Nissan’s business strategy in the Kingdom of Saudi Arabia, and included reimbursement for business expenses,” according to a statement issued on behalf of Khaled Juffali Co. by its New York-based public relations representative Terry Rooney, founder and CEO of RooneyPartners. .