ค่ายรถยนต์สะดุ้ง มาตรฐานไอเสียเป็นรถยูโร 6 ปี 2565 จี้รัฐทบทวน พร้อมเข้มงวดรถเก่า 20 ล้านดันปล่อยมลพิษสูง จ่ายภาษีรายปีแพงขึ้น กำหนดอายุการใช้งาน หนุนคนซื้อรถใหม่ วิกฤติฝุ่นพิษ PM 2.5 กลายเป็นภาระแห่งชาติกระทรวงอุตสาหกรรมเร่งรัดบริษัทผู้ผลิตรถยนต์ ต้องขายรถที่ผ่านมาตรฐานไอเสียระดับยูโร 5 ตั้งแต่ปี 2564 เป็นต้นไป และขยับเป็นยูโร 6 ในปี 2565 ทันที ซึ่งประเด็นนี้ค่ายรถยนต์สะท้อนความเห็นผ่านสมาคมอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยว่าเร็วเกินไป ที่สำคัญการขยับมาตรฐานไอเสียขึ้นไปแต่ละขั้นมีต้นทุนเพิ่ม 3-5 หมื่นบาทต่อคัน นายองอาจ พงศ์กิจวรสิน นายกสมาคมอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย เปิดเผยว่า บริษัทผู้ผลิตรถยนต์พร้อมทำตามนโยบายของรัฐบาลของรัฐบาล แต่การแก้ปัญหามลพิษไม่ควรมุ่งไปที่รถยนต์ใหม่ที่มีข้อบังคับด้านไอเสียเข้มงวดเพียงอย่างเดียวควรเร่งรัดการผลิตน้ำมันยูโร 5 ออกมาใช้ให้แพร่หลายด้วย เพราะทั้งรถเก่าและรถที่ขายอยู่ปัจจุบัน ไม่ว่าจะเป็นมาตรฐานไอเสียระดับไหน ใช้แล้วจะลดมลพิษได้ทันที “จากยอดมลพิษทะเบียนรถยนต์สะสม 20 ล้านคัน (กรมขนส่งทางบก) ส่วนใหญ่เป็นรถมาตรฐานไอเสียยูโร 1,2,3,4 หลายคันอายุการใช้งานเป็ฯสิบๆปี ขาดการบำรุงรักษาที่ดีและปล่อยมลพิษสูง ถ้าเติมน้ำมันระดับยูโร 5 เข้าไปจะช่วยลดไอเสียได้.
ที่มา : หนังสือพิมพ์ ฐานเศรษฐกิจ ฉบับวันที่ 9 เมษายน 2562
กลุ่มบริษัท โฟล์คสวาเกน ได้มีการลงนามบันทึกข้อตกลงกับบริษัทผลิตแบตเตอรี่ลิเธียมของประเทศจีนอย่าง Ganfeng Lithium Co.,Ltd ซึ่งบริษัท Ganfeng Lithium มีสำนักงานใหญ่อยู่ที่ Xinyu ของมณฑลเจียงซีทางตะวันออกขอจีนและจดทะเบียนในฮ่องกงเป็นผู้จัดหาวัสดุลิเธียมรายใหญ่ที่สุดในประเทศจีน สามารถผลิตลิเธียมคาร์บอเนต 40,500 ตันลิเธียมไฮดรอกไซด์ 31,000 ตันและโลหะลิเธียม 1,600 ตันต่อปีตามเว็บไซต์ของบริษัท ทั้งนี้ค่ายรถยักษ์ใหญ่จากสัญชาติเยอรมันกล่าวว่าการย้ายโรงงานผลิตครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อรักษาความปลอดภัยของแบตเตอรี่ลิเธียมในระยะยาวสำหรับแบตเตอรี่ยานยนต์ไฟฟ้า และบริษัท โฟล์คสวาเกน จะมาเปิดตัวในประเทศจีน ซึ่งทั้งสองฝ่ายตกลงร่วมมือกันในการรีไซเคิลแบตเตอรี่และการพัฒนาแบตเตอรี่ด้วยเครื่องมืออิเล็กทรอนิกส์ ทางบริษัทมีการวางแผนที่จะขยายกลุ่มยานยนต์ไฟฟ้าที่ผลิตในประเทศจีนในอีกไม่กี่ปีข้างหน้า ขณะนี้ทางบริษัทจะเริ่มมีการจำหน่ายแบตเตอรี่รุ่น Golf,Bora และ Lavida ในประเทศจีนช่วงกลางปีนี้ นอกจากนี้ทางบริษัทยังวางแผนที่จะเปิดตัวการจำหน่ายรถยนต์ไฟฟ้า MEB ในปี 2563 ที่ประเทศจีนอีกด้วย บริษัท โฟล์คสวาเกน เป็นผู้ผลิตรายใหญ่ที่สุดในประเทจีน ในปี 2561 มีการนำเข้ารถยนต์สัญชาติเยอรมันจำนวนกว่า 4.21 ล้านคันภายใต้แบรนด์ต่างๆในตลาดเพิ่มขึ้น 0.5% เมื่อเทียบกับปีที่แล้ว
VW signs up Chinese lithium supplier
Volkswagen Group has signed a memorandum of understanding with Chinese lithium producer Ganfeng Lithium Co. The move is intended to secure long-term lithium supplies for the battery-electric vehicles VW will roll out in China, the German auto giant said. The two sides have also agreed to cooperate in battery recycling and solid-state battery development, VW added.VW plans to expand its lineup of locally produced electric vehicles in China over the next few years. VW brand alone will begin selling battery versions of the Golf, Bora and Lavida compact sedans in China in the middle of this year. The brand also plans to launch sales of vehicles based on its MEB electric vehicle platform in China in 2020.VW is the largest carmaker in China. In 2018, the German group delivered 4.21 million new vehicles under its various brands in the market, edging up 0.5 percent year on year.Ganfeng Lithium, headquartered in Xinyu of east China’s Jiangxi province and listed in Hong Kong, is China’s largest lithium material supplier. It can produce 40,500 tons of lithium carbonate, 31,000 tons of lithium hydroxide and 1,600 tons of lithium metals a year, according to its website.
ที่มา : Automotive News China ฉบับวันที่ 5 เมษายน 2562
มร. ชิเกกิ เทราชิ รองประธานกรรมการบริหาร บริษัท Toyota กล่าวว่า “Toyota ต้องการก้าวข้ามเพียงแค่การผลิตรถยนต์เท่านั้น แต่ต้องการเป็นส่วนหนึ่งในการส่งเสริมให้เกิดการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้ามากยิ่งขึ้น ผ่านการสนับสนุนทางด้าน เทคโนโลยี และชิ้นส่วนที่ ใช้งานอยู่ในปัจจุบัน สู่ผู้ผลิตรถยนต์รายอื่น”
Toyota will offer free access to its hybrid-vehicle patents through 2030 as it seeks to expand use of the lower-emission technology, the automaker said in a statement.The pledge by the company to share its closely guarded patents is aimed at driving industry uptake of hybrids and fending off the challenge of full-electric vehicles.Toyota said it would grant licenses on nearly 24,000 patents on technologies used in its Prius, and offer to supply competitors with components including motors, power converters and batteries used in its lower-emissions vehicles."We want to look beyond producing finished vehicles," Toyota Executive Vice President Shigeki Terashi told reporters."We want to contribute to an increase in take up (of electric cars) by offering not just our technology but our existing parts and systems to other vehicle makers."The Nikkei Asian Review first reported Toyota's plans to give royalty-free access to hybrid-vehicle patents.Terashi said that the access excluded patents on its lithium-ion battery technology.
Unlocking key technology
Toyota's move to unlock its patents underlines its belief that hybrids are an effective alternative to all-battery EVs, given a fuel efficiency roughly double that of gasoline cars, lower cost and that they do not need charging infrastructure.Toyota vehicles account for more than 80 percent of the global hybrid vehicle market."Toyota has realized that they made a mistake by protecting their hybrid technology for years. This prevented diffusion" said Janet Lewis, head of Asia transportation research at Macquarie Securities."Toyota on its own can't get key technology accepted, but if other companies use it, that offers the best chance of expansion," she added.Since pioneering the Prius in 1997, Toyota has sold more than 13 million hybrids, which twin a conventional gasoline engine and electric motor, saving fuel by capturing energy during coasting and breaking and using it to power the motor.Hybrid vehicles account for around 3 percent of all vehicles sold globally, eclipsing the roughly 1.5 percent share of all-battery EVs, according to LMC Automotive.Global automakers have pledged to electrify their offerings as a growing number of countries slash vehicle emissions by as much as half by 2030, but many say that shifting to fully electric cars will take time given high cost of batteries.Lewis at Macquarie said automakers in China and Europe could be keen to access Toyota's hybrid-vehicle patents as they look for lower-emission cars to sell in lower-tier cities where costly battery EVs are out of reach for many drivers.Toyota is also betting on hydrogen fuel cell vehicles (FCVs) as the ultimate zero-emissions vehicle, and as a result, has lagged many of its rivals in marketing all-battery EVs.In 2015, the automaker said it would allow access to its FCV-related patents through 2020.