ซับพลายเออร์ของบริษัทเทสล่าในประเทศเกาหลีใต้ตกลงที่จะซื้อโรงงานของบริษัท เจนเนอรัลมอเตอร์ เพื่อเริ่มการผลิตรถยนต์ไฟฟ้า และเป็นสัญญาของสหรัฐอเมริกาและยุโรป ซึ่งข้อตกลงดังกล่าวเกิดขึ้นหลังจากที่ จีเอ็ม ประกาศปิดโรงงาน Gunsan เป็นโรงงานท้องถิ่นในประเทศเกาหลีใต้เมื่อปลายเดือนพฤษภาคม และการปิดโรงงานครั้งนี้เป็นหนึ่งในแผนการปรับโครงสร้างหนี้ระดับโลก ซึ่งส่งผลให้ได้รับการสนับสนุนเงินจากรัฐบาลเกาหลีใต้ ทางบริษัท จีเอ็มยังไม่มีการเปิดเผยราคาขายของโรงงานแต่ผู้ผลิตชิ้นส่วนรถยนต์ Myongshin กล่าวว่าจะซื้อที่ดินและอาคารของโรงงานจีเอ็มจำนวน 113 พันล้านวอน (99.5 ล้านดอลลาร์) Myongshin ซึ่งเป็นซัพพลายเออร์ของฮุนไดมอเตอร์เป็นส่วนหนึ่งของกลุ่มที่จะใช้เงินจำนวน 200,000 ล้านวอนในโรงงานเพื่อผลิตรถยนตไฟฟ้า 50,000 จาก 2021 และ 150,000 EV ในปี 2568 ตามคำแถลงของรัฐบาล"เราตั้งเป้าหมายที่จะปิดข้อตกลงนี้โดยเร็วที่สุดเพื่อให้มั่นใจว่าจะมีกิจกรรมทางเศรษฐกิจอย่างต่อเนื่อง" จีเอ็มเกาหลีกล่าวในแถลงการณ์สมาคมกำลังเจรจากับผู้ผลิตรถยนต์ระดับโลกที่ไม่มีรายชื่อโรงงานสำหรับผลิตรถยนต์ไฟฟ้าที่โรงงานแห่งนี้ซึ่งเป็นแหล่งที่มีความรู้โดยตรงเกี่ยวกับเรื่องนี้ยานยนตไฟฟ้าได้บอกกับสำนักข่าวรอยเตอร์กล่าวเสริมว่ามันไม่ใช่เทสลาโรงงานสามารถใช้ประโยชน์จากข้อตกลงการค้าเสรีของเกาหลีใต้กับสหรัฐอเมริกาและยุโรปรวมถึงห่วงโซ่อุปทานรถยนต์ไฟฟ้าของประเทศเขากล่าว
Tesla supplier agrees to buy GM Korean plant for EV manufacturing
A South Korean supplier of Tesla has agreed to buy a shuttered factory from General Motors' local unit to start contract manufacturing of electric vehicles, possibly for the U.S. and Europe.The deal comes after GM closed its Gunsan factory, one of its four South Korean plants, in late May as part of a global restructuring drive which culminated in a major financial support package from the South Korean government.GM did not disclose the sales price of the Gunsan factory, but auto parts maker Myongshin said it would buy the land and buildings of the GM facility for 113 billion won ($99.5 million).Myongshin, also a Hyundai Motor supplier, is part of a consortium that would initially spend a total of 200 billion won on the factory to produce 50,000 EVs starting 2021 and 150,000 EVs in 2025, according to a statement by a provincial government."We aim to close this deal as soon as possible to ensure that there will be ongoing economic activity," GM Korea said in a statement.The consortium was in talks with an unidentified global automaker to manufacture electric vehicles at the facility, a source with direct knowledge of the matter earlier told Reuters, adding that it was not Tesla.The plant could take advantage of South Korea’s free trade deal with the United States and Europe, as well as the country's electric car supply chain, he said.
ที่มา : Automotive News Europe ฉบับวันที่ 29 มีนาคม 2562